Πρόγραμμα Σπουδών

Προοδευτικη επιστημονική ανβάθμιση ή τεχνοκρατικη αντίληψη της γνώσης και σύμπλέυση με τις απόλυτες ανάγκες της αγοράς;;

Μας απο-προγραμματίζουν,
ή αλλιως τί συμβαίνει με το Πρόγραμμα σπουδών των Ηλεκτρολόγων;

Η εξεταστική μπορεί να τελείωσε, το καρναβάλι επίσης αλλά επιστρέφοντας στη σχολή από την πρώτη μέρα η κατάσταση φαίνεται να μην έχει αλλάξει καθόλου. Το τελευταίο διάστημα αντιμετωπίσαμε τη σκληρή στάση του προέδρου της σχολής αλλά και μεγάλης μερίδας καθηγητών όσον αφορά την πλήρη πτυχιακή, κάτι που τελικά καταφέραμε με τις μαζικές παραστάσεις του συλλόγου μας, όσο και τη διάρκεια της εξεταστικής που παρόλο το ότι καταφέραμε να δοθούν από τη σύγκλητο 4 εβδομάδες, τελικά ο κ.Τζες αρνήθηκε να δοθεί κανονική παράταση, παρά μόνο μετακύλιση 2 μαθημάτων. Άραγε επειδή απουσίαζαν οι φοιτητές από τη σχολή; ή επίσης επειδή η λογική του κ.Τζε προστάζει αυτό, όχι για το καλό μας αλλά για τα συγκεκριμένα πολιτικά συμφέροντα που έχει και διατυμπανίζει σε κάθε διδασκαλία και τμήμα(όπως για την εφαρμογή του ν.Πλαίσιο, την αναγνώριση των ΚΕΣ κλπ);
Και σαν να μην έφτανε αυτό η «κομμένη» εξεταστική κατέληξε να έχει αντίστοιχο κόστος στους φοιτητές, αφού όχι μόνο η διάρκεια αλλά και τα απαιτητικά θέματα και η αυστηρή βαθμολόγηση από πολλούς καθηγητές οδήγησαν στα αποκαρδιωτικά αποτελέσματα. Βέβαια, το φαινόμενο των μαζικών κοψιμάτων δεν είναι κάτι καινούργιο για τη σχολή μας, αφού κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι καθηγητές διαγωνίζονται για το ποιος θα κερδίσει το βραβείο του «χρυσού τσεκουριού».
Ίσως αυτός να είναι ο λόγος που η στάση των καθηγητών χρόνο με το χρόνο σκληραίνει απέναντι μας, που οι απαιτήσεις τους έχουν οδηγήσει μεγάλο ποσοστό φοιτητών να καταφύγει στα φροντιστήρια προκειμένου να ανταπεξέλθει σε αυτές, οδηγώντας μας σε περαιτέρω εντατικοποίηση των σπουδών μας. Και ίσως το γεγονός ότι ακόμα αντιδρούμε σε τέτοιες συμπεριφορές και διεκδικούμε τα συμφέροντά μας, οδήγησε τον κ.Τζε να στοχοποιήσει 2 μέλη του φοιτητικού συλλόγου και να τα απειλήσει με πειθαρχικό γιατί «τόλμησαν» να αντιδράσουν στην προτεινόμενη αλλαγή του προγράμματος σπουδών, στο τμήμα του περασμένου Ιουλίου, με απουσία των φοιτητών (πάλι κατά σύμπτωση) από τα αμφιθέατρα.
Τελικά, αυτή η απειλή στοχεύει στο να «κλείσουν» τα στόματα, τώρα που το ζήτημα αυτό ξαναέρχεται στην επιφάνεια. Πρόκειται για μια κουβέντα που έχει ανοίξει εδώ και 10 χρόνια στη σχολή, και που με μεθόδευση από μεριάς κάποιων καθηγητών γίνεται εντατική προσπάθεια αλλαγής του προγράμματος σπουδών και του χαρακτήρα των σπουδών μας. Μια πρόταση που έχει βρεί σε τελείως αντίθετη θέση το φοιτητικό μας συλλόγο. Συνοπτικά, μια τέτοια πρόταση οδηγεί στο να:
 Απαξιώνονται οι βασικές και απαραίτητες γνώσεις για ένα μηχανικό, αν δουμε τις αλλαγές στα μαθηματικά και στη φυσική. Ενώ επιβραβεύεται η στείρα και εξειδικευμένη γνώση αφού κατεβαίνουν μαθήματα από τους τομείς στον κορμό.
 Η ύλη πολλών μαθημάτων συμπιέζεται με αποτέλεσμα από τη μία μεγάλο φόρτο διαβάσματος για ένα μάθημα και από την άλλη ελλιπής διδασκαλία (με το μέθοδο του πασαλείμματος), ενώ παράλληλα θα εξεταζόμαστε σε όλη την ύλη.
 Κατάργηση εργαστηρίων και δημιουργία άλλων εκεί που δε θα έπρεπε να υπάρχουν, και ανισομερής κατανομή στα έτη του κορμού. Για παράδειγμα το 3ο έτος επιβαρύνεται ακόμα πιο πολύ.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθούμε σε μερικές πολύ συνηθισμένες ερωτήσεις και απόψεις:
 Για το ζήτημα του προγράμματος σπουδών δεν έχουν λόγο οι φοιτητές.
Λάθος. Για ένα τέτοιο ζήτημα, που επηρεάζει τόσο την καθημερινότητά μας μέσα στη σχολή, με τα εργαστήρια, τις παραδόσεις και τον ελεύθερο μας χρόνο, αλλά, κυρίως τις στέρεες και βασικές γνώσεις που μας εφοδιάζουν ώστε να έχουμε μια καλύτερη προοπτική στην εργασία, έχουμε τον πρώτο λόγο εμείς. Λιγότερο μάλιστα καθηγητές που προτεραιότητά τους είναι να έχουν περισσότερα μαθήματα και εργαστήρια για να παίρνουν επιδοτήσεις. Καθηγητές, των οποίων η συντριπτική πλειοψηφία, παρά την «υψηλή μόρφωση» τους δεν έχουν βγει ποτέ έξω από τους 4 τοίχους του πανεπιστημίου, στην εργασία, ώστε να αντιλαμβάνονται με ποίες γνώσεις πρέπει να μας εφοδιάσουν.
 Πώς επηρρεάζει το πρόγραμμα σπουδών τα επαγγελματικά μας δικαιώματα; Καταρχάς, το σύνολο των μαθημάτων και η κατεύθυνση που αυτά έχουν αντιστοιχούν στον τίτλο σπουδών που μας απονέμεται, στο πτυχίο μας. Το ΤΕΕ, ως φορέας πιστοποίησης και απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων στους μηχανικούς, αποδίδει τα επαγγελματικά δικαιώματα σύμφωνα με τον τίτλο σπουδών. Η συγκεκριμένη πρόταση που εξειδικεύει το χαρακτήρα των σπουδών σαφώς και θα οδηγήσει στην αλλαγή του τίτλου της σχολής σε μια πιο εξειδικευμένη κατεύθυνση.
 Είναι αναγκαία η εξειδίκευση σήμερα;
Σαφώς και δεν είναι. Απεναντίας, εξειδίκευση σημαίνει η απόκτηση μια στείρας και απαξιώσιμης γνώσης, πλήρως αναλώσιμης, από τη στιγμή που δε θα έχουμε ολοκληρώσει ένα κύκλο προπτυχιακών σπουδών με μαθήματα που θα μας εφοδιάζουν με τις απαραίτητες και βασικές γνώσεις που χρειάζεται ένας μηχανικός για να ανταπεξέλθει στο αντικείμενό του. Επιπλέον, εξειδικευμένο πτυχίο συνεπάγεται την συνεχή επανακατάρτιση(μέσω των ινστιτούτων δια βίου μάθησης) πάνω σε ένα αντικείμενο αφού δε θα στηρίζεται σε γερά θεμέλια. Τέλος, είναι απαραίτητος ένας ενιαίος κώδικας συνεννόησης μεταξύ των μηχανικών από τη στιγμή που στη εργασία, τις περισσότερες φορές θα χρειαστεί να έρθουμε σε συνεννόηση με άλλους μηχανικούς.

Από μεριάς μας, αντιστοιχεί να παλέψουμε ώστε να μη γίνει καμιά τέτοια αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών και να διεκδικήσουμε ένα πρόγραμμα σπουδών που:

• Να παρέχει ένα εύρος βασικών και θεμελιωδών γνώσεων πάνω στο γνωστικό αντικείμενο του μηχανικού, και να δίνει όλο το εύρος δυνατοτήτων στην εργασία δηλαδή να περιλαμβάνει ένας πλήθος επαγγελματικών δικαιωμάτων. Να μας εφοδιάζει δηλαδή, με ένα ισχυρό πτυχίο που να είναι η μόνη προϋπόθεση για δουλειά. Όχι και άλλες εξετάσεις και πιστοποιήσεις για να αποδείξουμε το φανερό (το έχουμε ήδη το πτυχίο). Υπό αυτό το πρίσμα καμία σκλήρυνση των εξετάσεων στο ΤΕΕ. Να μην είναι αναγκαίο το διδακτορικό ή οι μεταπτυχιακές σπουδές ή τα πρόσθετα σεμινάρια παρακολούθησης για να εργαστούμε ως μηχανικοί. Καμία ισοτίμηση του Διπλώματος Μηχανικού με Master.
• Να υπάρχει ένας ενιαίος 5ετής κύκλος σπουδών με όλα τα απαραίτητα μαθήματα, χωρίς κατευθύνσεις και εξατομίκευση του πτυχίου, ακριβώς για να μπορούμε να διεκδικούμε συλλογικά τα συμφέροντά μας στην εργασία.
• Τα εργαστήρια να είναι ελεύθεροι χώροι πειραματισμού και όχι εξεταστικά κέντρα, που να μαθαίνουμε από τα λάθη μας και όχι να τιμωρούμαστε για αυτά.
• Ένα ωρολόγιο πρόγραμμα μοιρασμένο με τέτοιο τρόπο που να έχουμε ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών. Ελεύθερο χρόνο που να τον αξιοποιούμε κατ’επιλογήν. Όχι υποχρεωτικά project , προόδους. Αποσυμφόρηση του εντατικοποιημένου 3ου έτους.
• Να μην περιλαμβάνει κανένα σύστημα του τύπου ν+3, ν+5, προαπαιτούμενα και αλυσίδες μαθημάτων. Θέλουμε να φτιάχνουμε εμείς το πρόγραμμα των μαθημάτων που θα δίνουμε σε κάθε εξεταστική και να κατανέμουμε το διάβασμά μας.

Καλούμαστε όλοι να δώσουμε ένα δυναμικό παρόν στο επόμενο τμήμα την Τρίτη 23/2 στις 10:00 και να δώσουμε το μήνυμα ότι παλεύουμε συλλογικά για τα συμφέροντα και τις προσδοκίες μας ενάντια σε αυτούς που θέλουν να μας κάνουν να πιστέψουμε ότι ο μόνος δρόμος είναι αυτός της υποταγής και της ατομικής διαπραγμάτευσης.






Ανεξάρτητη Αγωνιστική Πρωτοβουλία ηλεκτρολόγων σχήμα της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αριστερής Κίνησης

0 Responses to “Πρόγραμμα Σπουδών”:

Leave a comment